בניית אתרים מקצועיים המותאמים למידות הלקוח!
בלוג בניית אתרים
דף הביתo תכנון ממשק משתמש

צעד קטן לאדם, צעד גדול למשתמש: תכנון ועיצוב ממשק משתמש

מאת: יונתן שחר

מי לא מכיר את המונח "ממשק משתמש"?  מושג זה, שהיה קיים עוד הרבה לפני פרוץ האינטרנט לחיינו, מתייחס לקשר בין המערכת לבין מי שמשתמש בה. פעם, כשהעולם היה פשוט, התייחס ממשק המשתמש רק לפונקציונליות של המוצר: שיהיה יעיל ונוח, כך שישיג את המטרה המבוקשת ונרצה לשוב ולהשתמש בו שנית.
 כיום, גם המוצרים מורכבים יותר, גם המשתמשים שונים זה מזה וגם השוק – כמעט כל שוק שהוא – גדול ותחרותי בהרבה. לפיכך, תכנון ממשק המשתמש לוקח בחשבון רכיבים רבים נוספים, במיוחד כשמדובר בתוכנה או באתר אינטרנט, אבל עדיין המטרה המרכזית נשארה בעינה.
תכנון ממשק משתמש הוא השלב הראשון והחשוב בעיצוב האתר- תכנון אתר "נכון", הרבה לפני הפיכתו ל"יפה".

מה חשוב בתכנון ממשק המשתמש?

1. מיהו המשתמש – הגדרה ואפיון של קהל היעד היא השלב הראשון שתכנון ממשק המשתמש. המדובר במאפיינים כגון גיל ומגדר (לקהל מבוגר במיוחד נדרשת פשטות, הנוער בקיא ומיומן בהרבה בשימוש באינטרנט), וכן מאפיינים פסיכולוגיים, פיסיולוגים וסוציולוגיים של קהל היעד.
2. סוג האתר ומטרותיו – קהל היעד נגזר בין השאר מאפיונו של האתר ומטרותיו. האם מדובר בפורטל, שהגולש אמור לשהות בו שעה ארוכה ככל שניתן, לבקר בכמה שיותר עמודים ולהתגלגל מתוכן לתוכן? האם מדובר באתר של מסחר מקוון שאמור להוליך את הגולש אל עבר הרכישה המתוכננת? אולי מדובר באתר שמהווה בעיקר טיזר, שמטרתו השגת "לידים", ואז ישנה חשיבות עליונה דווקא למה שמסתתר מאחורי לשונית "צור הקשר".
3. מסלולי הגלישה הצפויים – תכנון נכון של ממשק משתמש יכלול סימולציות של מסלולי ניווט של משתמשים שונים, על מנת לאתר נקודות תורפה, צרכים לא ממומשים או הזדמנויות שנקרות על הדרך. על מנת לספק לכל גולש חוויית גלישה אישית אופטימלית, להניע אותו לבצע את הפעולות הרצויות ולספק מענה הולם לצרכיו ולמטרות האתר גם יחד, יש לבנות פרופיל משתמש לכל סוג של גולשים פוטנציאלים, ולדמות את התנהגותו של כל פרופיל בעת הגלישה.
4. אופטימיזציה ונגישות למנועי חיפוש: עיצוב ממשק משתמש קשור כיום בטבורו לנושא קידום האתר במנועי החיפוש. השאלה "איך גוגל רואה את האתר" היא בסיסית בהקשר ממשק המשתמש, פשוט משום שגוגל "אוהב" מה שאנשים אוהבים. כך למשל, יכיל הסרגל העליון את הפריטים הראשיים שהמשתמשים יחפשו באתר. זה נכון כי כך "עובד" המשתמש – מבחינה פסיכולוגית, מבחינת הרגלי הגלישה של כולנו, וזה נכון כי כך "עובד" גוגל.
5. תכנון העמוד הראשי – דף הבית של האתר, ממש כמו חלון הראווה של חנות, אמור למשוך את הגולש לתוכו, ולהראות לו שהגיע למקום הנכון. ממש כמו במשחק הרכבה, נבחר את הלבנים המרכיבות את דף הבית בתשומת לב, תוך התחשבות בכל הגורמים שמנינו לעיל: נציף שם את מה שמעניין את קהל היעד, את מה שלשמו התכנסנו, ואת מה שיעשה לאתר את השירות המיטבי במנוע החיפוש.
6. בהירות – תכנון ממשק המשתמש אמור להפוך את הגלישה ל"חלקה" ככל האפשר. כל תהיה שחש הלקוח, שאלות שמתעוררות בו במהלך הגלישה כגון: "איפה אני?", "מה אני עושה פה??" או "איך אני עושה X???", יוצרת עיכוב. עיכוב כזה מגדיל את הסיכונים: שהגולש לא ישיג את מטרתו (וכך גם האתר...), שהגולש ייצא בטרם עת, יעבור למתחרים ולא ישוב לעולם.
7. כמות ורמת עדכון התכנים – כמות התכנים המתוכננים להתעדכן באתר, קצב העדכון ורמת ההשתנות שלהם, תכתיב פרטים בממשק המשתמש, החל מנגישות לתכנים ותיקים, ועד לויתור על קיומו של פורום, אם צפוי שלא יהיו בו גולשים...
8. נגישות לבעלי מוגבלויות – אתרים מסויימים נדרשים, בהתאם לקהל היעד, לעמוד בתקני נגישות.

חדשנות או שמרנות?

כשמדובר על ממשק משתמש, מומלץ שלא להמציא את הגלגל. הסיבה מעגלית: הרגלי גלישה מתעצבים בצורה מסויימת מסיבות מסויימות, רבות מהן קשורות בנוחות פיסיולוגית ופסיכולוגית, ומשהתעצבו והפכו להרגלי גלישה, סטיה מהם תיצור לרוב אי נוחות פיסיולוגית ופסיכולוגית.
קחו לדוגמה את התחושה שחולפת ברובנו כשמיקרוסופט משנה את כללי הניווט שלה. המדובר בקושי של ממש עבור חלקנו, ובתחושת צרימה עבור אחרים. חשוב לזכור שבעוד שחברות כמו מיקרוסופט או אפל שולטות בשוק, ויכולות להרשות לעצמן להוציא מוצר חדש עם צורת ניווט חדשה, שתשנה את הרגלי הניוווט של הציבור, לרובנו, שאיננו מובילי שוק, מומלץ לדבוק במסוכמות גלישה קיימות, ולשים דגש על עיצוב ייחודי, תוכן מקורי וכדומה.

איך מתבצע התהליך?

תכנון של ממשק משתמש הוא תהליך של חשיבה משותפת בין הלקוח, שמכיר את פרופיל הלקוחות שלו ואת העסק, לבין מי שיודע לעשות אינטרנט ובקיא בממשקי משתמש. ATP-LOGIC  מביאה את נסיונה העשיר והמגוון לדיון הפורה הזה, אומר המנכ"ל, יונתן שחר: "אני לא נותן ייעוץ עסקי ללקוח, איך לנהל את העסק שלו, אלא איך לנהל אותו באינטרנט. זה יכול להיות חנות צעצועים, חברת יהלומנים או קוסמטיקאית. הלקוח יודע מה העסק, מי קהל היעד ומהן יכולותיו בתחום העלאת התכנים, ואני יודע מה עובד".

איך מתחילים?
מלאו פרטים,ונציגינו יחזרו אליכם בהקדם
שם:
חברה:
טלפון:
אימייל:
קבוצת אתרים פלוס: