בניית אתרים

5 כללי זהב לטיפוגרפיה באתר

01/07/2010 00:00:00
הגדל טקסטיםהקטן טקסטים
הדפס מאמר
כולנו יודעים שבתחום של בניית אתרים "התוכן הוא המלך" ומבינים עד כמה חשוב התוכן באתר הן לקידום במנועי החיפוש והן להנעת הגולשים. אך עוד לפני שניגשים לתוכן, עלינו ליצור תנאים אופטימאליים שיגרמו לגולשים באתר לקרוא את התוכן שכל כך עמלנו על כתיבתו. כתיבה נכונה עבור בניית אתרים, על פי כללי הטיפוגרפיה, יכולה לשפר פלאים את הערך השיווקי של האתר ואת חווית הגלישה, לעומת כתיבה שגויה שעלולה להבריח את הגולשים הרחק מהאתר שלך.

אז בכל הנודע לתחום בניית אתרים מה עושה את ההבדל בין טקסט קריא ומזמין שמאפשר לגולש לקרוא את התוכן בלי להתאמץ, לבין עמוד עמוס, מרצד ומעייף ובו גושי טקסט בלתי קריאים שמרחיקים את הגולשים?

1. בניית אתרים עם טקסט אחיד
גיוון זה מצוין. בכל מקום פרט לתחום של בניית אתרים.
על מנת שטקסט יהיה קריא ונוח והזרימה בין העמודים טבעית  - יש להקפיד על אחידות בין ובתוך עמודי האתר. כפי שאנחנו מקפידים לשמור על מבנה קבוע של תפריטי הגלישה בכל עמודי האתר, על מנת להקל על הניווט, כך גם בתוכן העמודים.
בתחום של בניית אתרים - בחירה בפונט מסוים (סוג, גודל, צבע, עובי), למטרה מסוימת (כותרת ראשית, כותרת משנה, טקסט רציף) - תלווה אותנו לאורך כל עמודי האתר. כך, אם החלטנו שהכותרת הראשית תהיה בפונט Ariel בגודל 12, בבולד ובצבע ירוק - נקפיד שאלה יהיו המאפיינים המדויקים של כל הכותרות הראשיות, בכל עמודי האתר.

כלל הזהב: אחידות בסוג, בגודל, בצבע ובעובי הפונט בכל מרכיב באתר, לאורך כל העמודים.

2. בניית אתרים עם התייחסות לפונטים
סוג הפונט, הגודל שלו, העובי והריווח הם בעלי השפעה קריטית על נראות עמודי אתר ועל הקריאות שלהם.
הכלל הקובע גם כאן – פשטות. הטקסט של עמודי האתר אינו המקום בו אתה צריך להביע את היצירתיות שלך. כשזה נוגע אל בניית אתרים כדאי לבחור בפונט פשוט ונקי, קל לקריאה, כמו  Arial,  Times New Roman או Tahoma. 
מומלץ להשתמש בשני סוגי פונטים לכל היותר בכל האתר. ריבוי פונטים יפגע בריכוז וברצף הקריאה ויקשה על הגולשים.
כשעוסקים בטיפוגרפיה באתר אינטרנט - הגודל בהחלט קובע! שימוש בפונט גדול מדיי יגרום לטקסט להיראות חובבני ויפגע בתדמית המקצועית של החברה. שימוש בפונט קטן מדיי יקשה על הקריאה.
הגודל המקובל לטקסט רציף באתרי האינטרנט המובילים הוא 10 או 11. הגודל המקובל לכותרות הוא 12 או 14.
כלל הזהב: פונט אחד או שניים, מסוג פשוט ונקי, בגודל המקובל באתרי אינטרנט.

3. בניית אתרים עם צבעוניות 
צבעי האתר הם חלק חשוב ממיתוג החברה שלך ומהווים מרכיב מרכזי באווירה שהאתר משדר. יחד עם זאת – הטקסט באתר אינו המקום לבטא את הצבעוניות הזו.
פונט בסיסי לטקסט רציף צריך להיות כהה (שחור, אפור כהה, כחול כהה) על מנת ליצור ניגודיות ברורה עם הרקע הבהיר של העמוד ולאפשר קריאה נוחה ללא מאמץ. ניתן להשתמש בצבע שונה עבור כותרות ראשיות וכותרות משנה או עבור הדגשת מילים בודדות מתוך הטקסט.
בתחום בניית אתרים מומלץ להקפיד על צבעי פונטים אחידים לאורך כל האתר.
בדומה לכך, מומלץ להימנע משימוש בצבעים כרקע לטקסט. קריאה נוחה ורציפה מחייבת ניגודיות טובה בין צבע הפונט לצבע הרקע. אם נצבע את הרקע מאחורי המילים בצבע אחר - הגולש יצטרך להתאמץ כדי לקרוא את הכתוב, המילים עלולות לרצד ולסנוור ואף לעורר חוסר נוחות של ממש.
כלל הזהב: רקע לבן או בהיר אחר סביב הטקסט הרציף, פונט כהה וקריא, אחיד לאורך כל עמודי האתר.
 
4. בניית אתרים עם ריווח ויישור
מי מאיתנו לא מצא את עצמו נאבק עם 'גוש' טקסט צפוף ועמוס בניסיון להבין מה לעזאזל כתוב שם?? ומאידך- רווחים גדולים מדי בין השורות פוגעים ברצף הקריאה ומצריכים גלילה מיותרת של העמוד. כדי ליצור בניית אתרים מוצלחת יש להקפיד על ריווח של 1.0 נקודות בין השורות וריווח כפול בין פסקאות על מנת לאפשר ניווט נוח בין חלקי הטקסט.
בדומה לכך, הימנעו ממרכוז הטקסט. בשפה העברית, היישור הנכון והנוח ביותר לקריאה הוא לצד ימין. טקסט ממורכז יוצר ממבט ראשון אשליה של סימטריה, אך בפועל הוא מקשה מאוד על הקריאה, משום שכל שורה מתחילה בנקודה אחרת. טקסט מיושר לשני הצדדים (בלוק)  נראה טוב מרחוק, אך הרבה פחות נוח לקריאה משום שהריווח בין האותיות משתנה ממילה למילה ומצריך מאמץ גדול יותר מצד הגולש.
כלל הזהב: יישור הטקסט לימין, ריווח של 1.0 נקודות בין השורות וריווח כפול בין פסקאות.

5. היררכיה של טקסט בתחום בניית אתרים 
היררכיה בטקסט מתייחסת לדרגות שונות של חשיבות בתוך מבנה הטקסט בעמוד. עוד לפני שהגולשים באתר קוראים את הטקסט, עיניהם סורקות את העמוד כדי להבין האם להישאר שם ולהמשיך בקריאה. כותרות ברורות ומופרדות מהטקסט הרציף (באמצעות גודל, צבע, הדגשה וריווח) – יאפשרו לגולשים להבין בקלות ובמהירות במה עוסק העמוד.
בניית אתרים בנויה בד"כ כך: הכותרת הראשית מגדירה את תוכן העמוד, תת-כותרת (או כותרת משנה) מתייחסת לפסקאות ומחלקת את העמוד לראשי פרקים. לאחר מכן יבוא הטקסט הרציף, השוטף - שהוא תוכן העמוד.
מומלץ לבחור בפונט אחיד לכל הכותרות הראשיות וכותרות המשנה בעמוד. אפשר בהחלט לבחור באותו סוג פונט כמו בטקסט הרציף, אך להקפיד על הגדלה של הפונט (בנקודה או שתיים, לא יותר), על הדגשה שלו (בולד) ועל ריווח כפול בין הכותרת לטקסט. כך יוכל הגולש לזהות בקלות את הכותרות וראשי הפרקים ולסרוק במהירות את העמוד על מנת לקבל מושג על תוכנו.
מומלץ לחלק את הטקסט הרציף לקטעים ולהשתמש בכותרות משנה כדי להקל על הקריאה. בתוך הטקסט הרציף, ניתן להדגיש מילים או צירופי מילים על מנת למשוך תשומת לב אליהן.
כלל הזהב: היררכיה נכונה של הטקסט, שילוב כותרות, כותרות משנה וראשי פרקים, באמצעות גודל פונט, צבע, הדגשה וריווח.