בניית אתרים

הצעד הראשון: דע לאן אתה הולך – אפיון, מחקר וניתוח

30/01/2011 00:00:00
הגדל טקסטיםהקטן טקסטים
הדפס מאמר
בניית אתרים אינטרנטיים מתחילה הרבה לפני שמתיישבים ליד המחשב ומחפשים דומיין לרכישה. בניית אתרים באינטרנט לא נעשית בחלל ריק; למעשה, מדובר בכלי אסטרטגי - חשוב מאין כמותו – שאמור לשרת את העסק שלשמו הוקם, ומשום כך אותו עסק מהווה את נקודת המוצא בתהליך בניית אתרים נכונה.

הבסיס של בניית אתרים - הכרת העסק, השוק והאסטרטגיה השיווקית

השלב הראשון לקראת בניית אתרים לעסק הוא מחקר וניתוח של העסק ושל השוק בו הוא פועל. נכון, בעל העסק אמנם מכיר את העסק שלו, אבל לא תמיד הוא מכיר אינטרנט, ואת הדגשים הרלוונטיים לחיבור בין השניים. לבעל עסק כזה מומלץ להיעזר באיש מקצוע או חברה שעיסוקה באפיון וכן בניית אתרים, על מנת לדעת לאתר את נקודות ההשקה הרלוונטיות בין הניתוח האסטרטגי של העסק ומטרותיו לבין תפקידו של האתר בקידום מטרות אלה.

במסגרת זו ניכרת חשיבות לנושאים הבאים, כולם או חלקם, אותם יש לחקור ולנתח:

1. מבנה השוק, מגמות ומתחרים.
2. הגדרת הלקוחות וצרכיהם.
3. אופי פעילותו של העסק, מוצרים וערוצי השיווק הקיימים ביניהם אמור האתר להשתלב.
4. רמת הטכנולוגיה ומידת התחכום של השוק בו פועל העסק, של מנהליו ושל לקוחותיו הקיימים והפוטנציאלים.
5. התקציב העומד לרשות העסק להשקעה באתר האינטרנט.
6. הגדרת הציפיות מן האתר והערך המוסף שהוא אמור לספק לעסק.

בניית אתרים בהסתמך על ניתוח עסקי. 

,מתוך ניתוח העסק והגדרת המטרה לשמה מוקם האתר, ייגזרו הפונקציות שיש ליצור בתהליך בניית אתרים, עד רמת הגימור ועוד. ההצלבה עם התקציב העומד לרשות העסק למטרה זו תוליד סדרי עדיפויות ותכנון תקציבי נבון ואחראי, שייקח אתכם עד סוף המסע ולא ייגמר בדרך.

בניית אתרים ככלי שיווקי

חשוב לזכור, שאתר האינטרנט בא בראש ובראשונה לשרת את העסק. כך למשל, חברה גדולה ומסורתית שזקוקה לתהליך בניית אתרים אינטרנטים רק ככרטיס ביקור, תצטרך אתר מתוחכם פחות וכנראה יקר פחות מאשר עסק קטן שמסתמך בעיקר על פעילות שתגיע מן האינטרנט, וזקוק לאתר שיביא לידים של לקוחות, לרבות, למשל, לקוחות מחו"ל.
ישנם מודלים עסקיים-שיווקיים שונים בהם יכולה לתמוך בניית אתרים באינטרנט. למשל: מכירת מוצרי העסק באמצעות האתר. אתר כזה יזדקק, כמובן, לפלטפורמה של מסחר אלקטרוני. פלטפורמה זו תהיה מיותרת לחלוטין באתר תדמיתי, למשל. באתר שעיקרו תוכן יינתן דגש על מאמרים, תמונות, סרטוני וידאו, ואולי תידרש מערכת תגובות (טוקבקים), שאינה נחוצה באתר שעיקרו חנות מקוונת.
יעילותה של בניית אתרים ככלי שיווקי תלויה מאוד בקהל היעד. גיבוש פרופיל משתמש, ניתוח צרכי הגולשים המיועדים, התנהגותם ומטרותיהם, מיפוי מגדר, גיל, רמת שליטה בטכנולוגיה ועוד פרמטרים של קהל היעד, ישפיעו השפעה ניכרת על תכנון ממשק המשתמש של האתר, על העיצוב, על רמת הגימור ועוד.
על מנת שההשקעה על בניית אתרים לא תהפוך לכלי מבוזבז, חשוב גם להיות מודעים ליכולותיהם של בעל העסק או העובדים אשר אמורים לתפעל את האתר ואת מערכת ניהול התוכן שלו. לדוגמה: אם אין בעסק כוח אדם לניהול פורום גולשים, מוטב לא להציב כזה באתר, שיעמוד כאנדרטה נטושה לתוכן לא מעודכן.

בניית אתרים - רואים את העתיד

כבר בשלב המחקר והאפיון יש לתת את הדעת על נושאים עתידיים. מסמך האפיון ישמש בסיס לקבלת הצעות מחיר ביחס לאתר, ולעבודתם של בעלי מקצוע על האתר, תוך שיתוף פעולה זה עם זה, ועם בעל העסק.
הגדרות האפיון לפני בניית אתרים ישמשו מאוחר יותר גם במסגרת הכלים לקידום האתר במנועי החיפוש. בשלב האפיון יש לנתח את כיוון הצמיחה של העסק לאחר שהאתר יהפוך לחלק בלתי נפרד ממנו, ולקבוע פרמטרים לבדיקת הצלחתם של המוצרים והקמפיינים האינטרנטיים.