בניית אתרים

בניית אתרים- תכנון LAYOUT נכון...

15/08/2012 00:00:00
הגדל טקסטיםהקטן טקסטים
הדפס מאמר
ה- LAYOUTהוא אומנם ביטוי מושאל מענף העיתונות, אך הוא תקף גם לתחום התכנון, הבנייה ועיצוב אתרי אינטרנט.
במסגרת הליך ה- LAYOUT לבניית אתרי אינטרנט, מתבצע תכנון קפדני של כל מרכיבי האתר, לרבות, אופן הצגת העמודים על פי סדר חשיבות, אופן הצגת תפריטי וממשקי הגלישה באתר וכדומה.

אתרי אינטרנט פונקציונאליים, הינם אתרים הנבנים על פי תכנון מקדים המכונה: אפיון אתרים. הליך אפיון האתרים הוא למעשה הליך הממקד את מטרותיו של האתר, מפלח את קהלי היעד העיקריים שלו, ובעיקר,  מייצר פלטפורמה נוחה לגלישה על בסיס ההגדרות הנ"ל.
עיצוב אתרים-  משלב התכנון לשלבי הביצוע

הליך ה LAYOUT לצרכי בנייה, עיצוב ותכנון של אתרי אינטרנט, נועד להקנות לעוסקים במלאכה (בעלי האתר, מתכנתים ואנשי עיצוב), יכולת להבדיל בין התפל לבין העיקר בכל הקשור לאופן השמת התוכן בעמודי האתר. אחת הפעולות הראשוניות בכל הליך תכנון ובניית אתרים, היא למעשה אופן הגדרת מטרות האתר.

רוב בעלי האתרים, ממקדים את מטרות האתר על פי סיווגים כלליים כגון: אתר מכירתי, אתר תדמיתי, אתר שיווקי וכדומה. הגדרות אלו הן הגדרות כלליות המנסחות את סוג האתר, אך אינן עונות על הצורך המקצועי להגדיר מטרות פונקציונאליות לאתר.
בעת בנייה, עיצוב אתרים ותכנון האתר, מומלץ לנסח מטרות רחבות יותר (המתמקדות במטרה אחת בכל פעם). הגדרת המטרות יכולה להתבצע באופן הבא: "הקמת אתר מסחר מקוון המגדיל את הכנסותיו ב-10% בכל חודש מחדש", או לדוגמא: " הקמת אתר תדמיתי המיועד לצרכי קידום במנועי החיפוש השונים" וכדומה. הגדרת מטרות באופן הנ"ל, תאפשר לכם לתכנן באופן מקצועי יותר את הליך בניית האתר, והקדשת חשיבה ממוקדת יותר לאופן הצגת התכנים השונים ברחבי האתר.

מעבר להגדרת מטרות תכליתיות יותר לצרכי אפיון האתר, מומלץ לרכז מחשבה לצרכי אפיון קהלי היעד העיקריים של האתר. הקפדה יתרה על הבנת צרכי הלקוחות שלכם, תאפשר לכם לעצב ולתכנן את אתר האינטרנט שלכם בצורה מקצועית יותר ותכליתית הרבה יותר.

תכנון האתר מנקודת מבטו של הלקוח

הדרך הנכונה ביותר לתכנון LAYOUT, היא להתבונן על מבנה עמודי האינטרנט באתר שלכם מנקודת מבטו של הגולש. הקפידו לחשוב על כל הדברים אותם הלקוח (גולש) שלכם אמור ורוצה לראות עם כניסתו לאתר. מומלץ לגבש רשימה של כלל מרכיבים אלו, ולהתחיל למקם אותם על גבי עמוד האינטרנט על פי סדר חשיבות. רשימת מרכיבים אלו כוללת בין היתר את: לוגו החברה, תמונות מרכזיות אשר יוצגו באתר, מבנה טקסטים עיקריים וכדומה.

ככל שתקפידו לייצר עבור הגולשים שלכם "מסלול גלישה" חוויתי המשלב מידע פרטני אודות האתר, כך תצליחו להעביר מסרים שונים ביתר קלות ובמהירות. אחד מהכללים המרכזיים בתכנון ה- LAYOUT, הוא לייצר הקפדה על מבנה אתר סכמטי בכל אחד מעמודי האינטרנט השונים בו. עיצוב אחיד בכל אחד מעמודי האינטרנט, יאפשר לכם למתג ולהטמיע את המסרים השיווקיים שלכם (הן החזותיים והן הטקסטואליים) ביתר קלות.
בשלב זה הקפידו לבצע התאמה עיצובית בין מראה הלוגו שלכם לבין העיצוב אותו אתם בוחרים לאתר שלכם. תפיסת העיצוב האמורה להוביל אתכם היא החזות האינטרנטית, ולכן, אם קיים צורך לעבד ולהתאים את הלוגו למבנה האתר בצעו זאת בשלב זה.

ממשקי גלישה ותפריט גלישה

אין זה משנה במה האתר שלכם עוסק, ואין זה משנה מהי כמות הפיצ'רים הקיימים בו, הדבר שאמור להוביל אתכם בתכנון ה- LAYOUTהוא: אופן הגלישה ומהעבר בין עמודי האתר השונים של הלקוח, ככל שתקפידו לייצר עבור כל גולש וגולש מסלול גלישה חוויתי, כך תגדילו את תשומת ליבו של הגולש, וכתוצאה מכך, תגרמו לו לבצע יותר פעולות באתר הבית שלכם.

תכננו היטב את מסלול הגלישה באתר שלכם, ובכל פעם התמקדו במסר מרכזי אחד ובולט הנחשף לעיני הגולש. כמו כן, הקדישו מחשבה (בכל פעם מחדש), בתכנון מבנה העמוד ובתכנון המעבר בין העמודים השונים, הקפידו לתכנון את מעברי הקישור כחלק אינטגראלי מחוויית הגלישה, והגדילו את מספר הפעולות אותן יבצע הגולש הממוצע שיבקר באתרכם.

לסיכום, תכנון LAYOUT הינו הליך הדורש מכם חשיבה מאומצת ויצירתית, והדרך הטובה ביותר לביצוע הפעולה, היא באמצעות מחשבה תמידית על צרכי הלקוחות (גולשים) שלכם.