בניית אתרים

עיצוב אתרים ומבנה אתרים

15/08/2012 00:00:00
הגדל טקסטיםהקטן טקסטים
הדפס מאמר
על פי מחקרים שונים הנערכים בתחום הרגלי הגלישה של כולנו, עולה כי, עיצוב אתרים ומבנה האתר הם בעלי משמעות מכרעת להצלחתו, וזאת מכיוון שכל גולש מקדיש בממוצע בין 7 ל-10 שניות לצפייה באתר, בטרם קבלת החלטה האם לעזוב את האתר, או להמשיך לבצע בו פעולות נוספות. זמן החשיפה והצפייה הקצר, מחייב את כל העוסקים במלאכת עיצוב אתרים שונים, לפעול באופן יצירתי ותכליתי במהלך תכנון מבנה האתר ועיצובו. בכתבה הבאה נעסוק בהרחבה בנושא תכנון פונקציונאלי לצרכי עיצוב אתרים.

עיצוב אתרים - מאיפה מתחילים?

עיצוב אתרי אינטרנט הינו הליך המתבצע במקביל להליך בניית אתרים, והוא חייב להוות חלק אינטגראלי ובלתי נפרד ממטרות האתר, קהלי היעד שלו, אופן שיווקו ברשת וכדומה. בדומה להליך בניית אתרים, גם הליך עיצוב אתרים, חייב להתחיל מהגדרות אפיון כלליות לאתר. הגדרות אלו כוללים בין היתר: הגדרות אופי וסוג האתר, הגדרת מטרות האתר, הגדרת קהלי היעד הפוטנציאליים של האתר והגדרת אמצעי השיווק, הקידום והפרסום של האתר ברחבי הרשת ומחוצה לה.

הליך האפיון מחייב אתכם (בוני ומעצבי אתרים), להתייחס גם לנקודות החוזקה והחולשה של בית העסק. הליך שיווקי זה יאפשר לכם להגדיר בצורה טובה יותר את צרכי ומטרות האתר, ועל פי הגדרות אלו יש לתכנן את עיצוב האתר ומבנה האתר.

עיצוב אתרים ומבנה האתר- שלבי התכנון

רגע לפני שאתם מתחילים במלאכת עיצוב האתר, מומלץ להגדיר מראש את מבנה האתר. מבנה זו כולל את מספר עמודי האינטרנט שיופיעו באתר, צורת העימוד הכללית של עמודי האינטרנט, אופן הניווט בין עמודי האינטרנט השונים באתר וכדומה.
שלב זה אמור להתבצע במקביל להליך בניית האתר, וזאת על מנת לאפשר חווית גלישה מהנה יותר בסופו של הליך לגולשים השונים. מבנה האתר אמור להתייחס גם לפרמטרים עיצוביים כלליים, כגון: הגדרת צבעי האתר, והגדרת מבנה קונספטואלי לאתר.
עיצוב האתר- קווים מנחים

עיצוב אתרים - קווים מנחים
הקווים המנחים האמורים להנחות אתכם בעת הליך עיצוב אתרים, כוללים בין היתר:
  • התייחסות נקודתית לאופי וצרכי הגולשים שלכם
    במידה ואתם פונים לקהל צעיר מומלץ לעשות שימוש באפקטים שונים של פלאש ותלת מימד, במידה ואתם פונים לקהל גולשים בגיל מתקדם- הקפידו על עיצוב סכמתי המבליט את הטקסט באופן משמעותי. ככל שתדעו יותר פרטים על קהל היעד הפוטנציאלי של האתר, כך תוכלו להתאים עבורו עיצוב קונספטואלי המותאם להרגלי הגלישה שלו.
  • התייחסות נקודתית לאופי העיצובי של אתרי המתחרים שלכם ברשת
    לאתרי המתחרים שלכם אמורה להיות השפעה ישירה על תכנון העיצוב הפונקציונאלי עבורכם. הקדישו זמן ומחשבה לצפייה באתרי המתחרים הגדולים והקטנים, שאבו מקורות השראה מאתרים אלו, ובחנו מהו הקו העיצובי המשותף לכל האתרים הנ"ל. זכרו- לכל תחום עסקי קיימים אלמנטים שיווקיים החוזרים על עצמם, מנפו את האלמנטים הנ"ל, והפכו אותם למשהו ייחודי משלכם.
  • התייחסות נקודתית לצרכי תאימות האתר לאמצעי הגלישה השונים
    כיום, עיצוב אתרים פונקציונאלי, הינו עיצוב הלוקח בחשבון את כל אמצעי הגלישה הקיימים: גלישה באמצעות דפדפני אינטרנט שונים, גלישה באמצעות מסכי מחשב בגדלים שונים, גלישה באמצעות רזולוציות מסך שונות, גלישה באמצעות מכשירי הטלפונים החכמים וכדומה. כיום, חשוב לבצע תאימות לכל אמצעי הגלישה השונים במהלך תכנון העיצוב המקדים, וזאת על מנת לאפשר לכלל הגולשים גישה נוחה ומיידית לאתר שלכם.
  • התייחסות נקודתית לצרכי הקידום ושיווק האתר ברשת
    במהלך בנייה וכן עיצוב אתרים, חשוב שתמקדו את האתר גם לצרכי הקידום והשיווק העתידיים. הליך זה כולל חשיבה עיצובית לאופן בו יונחו הטקסטים באתר, לאופן בו מוצגים התמונות והתכנים השונים באתר ולאופן בו ינוהל האתר ברמת התוכן בעתיד. נקודות אלו יאפשרו לכם לבנות ולעצב אתר דינמי ופרקטי לצרכי קידום ושיווק עתידיים של האתר ברחבי הרשת.
עיצוב אתרים - הפגינו עוצמה יצירתית בכל עמודי האתר

עיצוב אתרים הוא בהחלט המקום להביא לידי ביטוי את הצד היצירתי שלכם. הקדישו מחשבה יצירתית לתכנון העיצוב, החל משלב בחירת הצבעים לאתר ועד לרמת האופן בו יוצג כל פרט ופרט באתר הבית שלכם. ככל שתקדישו מחשבה רבה יותר לתכנון מבנה האתר ועיצוב האתר, וככל שתערבו מספר רב של גורמים יצירתיים בהליך תכנון האתר, כך גם אתם תוכלו ליהנות מאתר אינטרנט שמרגע שנכנסים אליו יהיה קשה לצאת ממנו.